Checklist wervelende webteksten schrijven

Wil je een webtekst schrijven die zijn doel bereikt, maar weet je niet waar je moet beginnen? Met de checklist webteksten schrijven van T+T geven we je tips en helpen we je op weg.

Direct naar de checklist
webtekst
  • Wat is een webtekst?

    Webteksten zijn teksten die speciaal voor het internet zijn geschreven. Online lezers lezen namelijk anders dan offline lezers. Daarom moeten webteksten aan andere voorwaarden voldoen dan teksten voor offlinemedia. Met goede webteksten trek je meer bezoekers naar je website en bereik je je doelen sneller.

  • Wat maakt een webtekst een goede webtekst?

    Een goede webtekst is bondig maar compleet, scanbaar, logisch en aantrekkelijk. Je lezers lezen namelijk van een beeldscherm, hebben toegang tot veel informatie én de mogelijkheid om snel weg te klikken. Online lezers zijn vaak ongeduldige lezers die slechts op zoek zijn naar het antwoord op hun vraag.

  • Wat staat er in een goede webtekst?

    Bezoekers van je website zijn meestal op zoek naar specifieke informatie die voor hen belangrijk of interessant is. Wanneer je direct begint met schrijven, heb je snel de neiging te schrijven wat jij wilt vertellen. Maar komt de informatie die jij wilt geven wel overeen met de informatie die de lezer zoekt? Doe de check!

Checklist webtekst schrijven

1
Maak een plan van aanpak

Onderdruk de neiging direct te beginnen met schrijven. Maak eerst een plan van aanpak. Verdiep je in wie jouw lezers zijn en wat zij te weten willen komen. Met een plan van aanpak verzand je ook minder snel tijdens het schrijven en is de kans dat je in herhaling treedt minder groot. Je schrijft uiteindelijk sneller en je verhaal wordt beter.

  • Bedenk eerst:
  • Het onderwerp van je tekst.
  • Met welk doel je de tekst schrijft.
    Wat wil je met de tekst bereiken? Wil je de lezer informeren, overtuigen, betogen, amuseren?
  • Voor wie je de tekst schrijft.
    Wat is de leeftijd en het kennisniveau van je lezers en wat zijn hun interesses? Naar welke informatie zijn zij op zoek?
  • Voor welk medium je de tekst schrijft.
    Je website? Of past een whitepaper, digitale nieuwsbrief of blog toch beter?
  • Schrijf alle vragen op die over het onderwerp in je opkomen en zet ze in een logische volgorde. Begin met de belangrijkste.
  • Ga op zoek naar informatie.
  • Doe een zoekwoordenonderzoek

    Wil je hier meer over weten? Vraag een SEO-specialist.

2
Schrijf de tekst

Lees de informatie die hebt gevonden nogmaals door. Leg dit vervolgens weg en begin met schrijven. Doe alles uit je hoofd en schrijf in een keer door. Schrappen, schuiven, aanvullen en verbeteren komt later.

3
De tekstredactie

Nu je je verhaal hebt opgeschreven is het tijd om je tekst te finetunen. Schap, schuif, vul aan en verbeter. Denk daarbij goed aan je lezer. Schrijf niet wat jij wilt vertellen, maar vertel wat de lezer van jou wil weten. Vraag jezelf af:

  • Heb ik alle relevante vragen beantwoord?

    En is de volgorde van de vragen en antwoorden nog steeds goed?

  • Is de tekst logisch opgebouwd?

    Start met de kern van je verhaal zodat voor de lezer direct duidelijk is waar de tekst over gaat en wat je wilt bereiken.

  • Is de tekst bondig?

    Schap alle overbodige woorden en zinnen en maak je tekst zo beknopt mogelijk. Online lezers lezen geen lappen tekst.

  • Is de tekst scanbaar?

    Met een scanbare tekst kan de lezer snel vinden wat hij/zij zoekt. Gebruik daarom:

  • koppen en tussenkoppen
  • korte alinea's: max. 40 tot 50 woorden
  • witregels
  • opsommingen: 3 tot max. 7 punten
  • afbeeldingen om je verhaal te verduidelijken
  • kernzinnen: de eerste zin van een alinea die kort samenvat wat er in die alinea staat
  • een niet te klein en prettig leesbaar lettertype
  • Past de stijl bij mijn lezers?

    Hou je tekst eenvoudig. Gebruik eenvoudige woorden en vermijd vaktaal zoveel mogelijk. Uit onderzoek is gebleken dat zelfs hoogopgeleide mensen het liefst eenvoudig geschreven teksten lezen.

  • Heb ik alle typfoutjes verbeterd en de spelling- en grammaticaregels goed toegepast?

    Weet je het niet zeker? Kijk op de website van woorden.org voor de juiste spelling of taaladvies.net voor taal- en stijladviezen. Of laat T+T je tekst nakijken.

  • Staan de zoekwoorden op de juiste plaatsen?

    Wil je hier meer over weten? Vraag een SEO-specialist.

4
Nog een paar inhoudelijke tips

Voor de inhoudelijke tekst hebben we nog een aantal tips voor je:

  • Maak de zinnen niet te lang

    Hou als vuistregel 15 tot 20 woorden aan.

  • Kijk of hulpwerkwoorden zoals zullen, willen, kunnen, mogen en gaan echt nodig zijn

    Dus ‘Wij willen naar het feest, maar zoeken eerst uit of er nog kaartjes te koop zijn.’ in plaats van 'Wij zouden naar het feest willen gaan, maar zullen eerst moeten uitzoeken of wij nog kaartjes kunnen kopen.'

  • Formuleer positief door de nadruk te leggen op wat wel kan

    Dus ‘Wij zijn op zaterdag open van 9.00 tot 17.00 uur’ in plaats van ‘Wij zijn zaterdag vanaf 17.00 uur gesloten’.

  • Schrijf actief en persoonlijk

    Vermijd zoveel mogelijk de hulpwerkwoorden 'worden' en 'zijn' en voeg zoveel mogelijk een handelend en ontvangend persoon toe. Dus ‘Wij versturen de brief naar jou.’ in plaats van ‘De brief zal worden verstuurd.’

  • Lees de tekst hardop voor

    Door de tekst hardop voor te lezen merk je sneller of je de juiste woorden hebt gekozen en de zinsbouw klopt.

Logo T+T
Optimaliseer je tekst

Laat je webtekst nakijken

Heb je een wervende webtekst geschreven, maar twijfel je nog of je alle spelling- en grammaticaregels juist hebt toegepast? Of ben je begonnen, maar nog niet tevreden over het resultaat? Laat je tekst dan controleren of redigeren door T+T.

Onze diensten en werkwijze

Meer weten over T+T?